Geriau Karti Tiesa nei Saldus Melas
Mūsų premjerai – patys geriausi pasaulyje. Mūsų premjerai – patys kiečiausi pasaulyje.
Konservatorių lyderis Andrius Kubilius yra aukščiausio lygio krizių premjeras. Jo valdymu džiaugėsi pusė Lietuvos ir tyliai tarpusavyje šnabždėjosi apie didelius A. Kubiliaus gabumus, sugebėjimus ir aukštą intelektą. A. Kubilius net straipsnius apie ekonomiką skaitė anglų kalba. Įsidrąsinę žurnalistai rašė, kad apie A. Kubiliaus kovą su krize ateityje bus parašytas ne vienas vadovėlis ir išleista ne viena knyga.
Socialdemokratų lyderis Algirdas Butkevičius pasižymi itin dideliu darbštumu ir pozicijos kietumu. Lietuva, anot premjero A. Butkevičiaus, yra pavyzdys visam pasauliui. Iki šiol nė viena valstybė nesugebėjo taip operatyviai ir pigiai įgyvendinti tokį didelį projektą (kalbu apie SGD terminalą). Iki šiol nė viena valstybė nesugebėjo taip ryžtingai atsilaikyti nuo visokiausio plauko kenkėjų, puolėjų ir kritikų. Dujų terminalo statytojai prirašė tūkstančius laiškų, reikalaudami pinigų už atliktus ir neatliktus darbus. Projektą puolė įtakingi ir su mūsų didžiąja kaimyne susiję politikai bei stambieji verslininkai, teigdami, kad projektas laiku nebus įgyvendintas, kad vyriausybė ir projekto valdytojai nuo visuomenės slepia informaciją. Premjeras kartu su „Klaipėdos naftos” vadovu atsilaikė, stovėjo kaip mūrai, nepasidavė.
Neseniai premjeras A. Butkevičius lankėsi Klaipėdoje. Dalyvavo paskutiniame posėdyje dėl SGD terminalo statybos. Išėjęs iš pasitarimų salės, premjeras tryško dideliu džiaugsmu, premjero veidą puošė plati šypsena, premjero vidinis pasitenkinimas tiesiog spindėjo ir akino susirinkusius žurnalistus. Premjeras A. Butkevičius Lietuvai ir pasauliui pateikė dvi džiugias žinias.
Pirmoji žinia. Premjeras džiūgavo, kad terminalo statybos atpigo 100 mln. litų. Tai – baisi pergalė. Tai – tikras pavyzdys pasauliui, teigė premjeras. Sutaupyti šiuos pinigus padėjo greiti darbai bei efektyviai naudojamos naujos technologijos.
„Galiu pasakyti, kad terminalas atpigo 100 mln. litų. Visa infrastruktūra plačiąja prasme su pajungimais atpigo iki 350 mln. litų, o planas buvo 450 mln. litų. Taigi matote, trumpas laikas, gerai ir efektyviai panaudotos naujos technologijos leido netgi 100 mln. litų sutaupyti“, – žurnalistams sakė A. Butkevičius.
2013 metais vasario mėnesį „Klaipėdos nafta”, tik pradėjusi įgyvendinti terminalo statybų projektą, iš karto sutaupė beveik šimtą milijonų litų. Bendrovė organizavo konkursą dujotiekiui tiesti. Jį laimėjo lietuviškų kompanijų konsorciumas. Vokiečių kompanija, kuri taip pat dalyvavo konkurse, pasiskundė teismui ir Viešųjų pirkimų tarnybai. Vokiečiai teigė, kad konkursas buvo nesąžiningas, kad konkurentai turėjo išskirtines teises susipažinti su konkurso medžiaga. Kilo skandalas. Žurnalistai pradėjo domėtis konkursu. Visur skambino, visų klausinėjo, visur nosį kaišiojo. Viešųjų pirkimų tarnyba reagavo žaibiškai. Konkurso rezultatai buvo atšaukti ir anuliuoti. Bendrovės vadovai paskubomis vėl surengė naują konkursą. Ir čia įvyko stebuklas. Antro konkurso metu tie patys dalyviai, tiems patiems darbams, bet su didesniais įsipareigojimais pastatyti terminalą greičiau, nei buvo anksčiau numatyta, pasiūlė beveik šimtu milijonų litų mažesnę kainą. Kaip tai galėjo atsitikti, iki šios dienos nėra aišku ir niekas niekam nieko nepaaiškino. Niekas net nesiaiškino.
2014 metais spalio mėnesį „Klaipėdos nafta” sutaupė dar vieną šimtą milijoną litų. Taip tvirtina premjeras A. Butkevičius. Sutaupytas papildomas šimtas milijonų litų. Tikras laimėjimas. Tikras stebuklas.
2015 metais, greičiausiai, dar vieną šimtą milijonų būtume sutaupę. Tačiau… „Klaipėdos naftos” vadovas Rokas Masiulis, pasiekęs Klaipėdoje itin didelių pergalių, išvažiavo į Vilnių ir tapo visos Lietuvos energetikos vadovu. Buvo padaryta, mano manymu, esminė klaida. Reikėjo jį dar keliems metams palikti bendrovės „Klaipėdos nafta” vadovo poste. Žiūrėk, kokiais 2018 metais būtume dar kelis šimtus milijonų litų sutaupę, o gal ir iš viso būtų nereikėję mokėti už terminalo statybas ir jo veiklą, o gal patys statytojai ir dujų tiekėjai mums būtų primokėję už garbę padirbėti su mumis.
Nežinau, kokia yra tikrovė, nes nemačiau dokumentų. Niekas jų nematė – nei tų, kurie patvirtina apie sutaupytus milijonų milijonus, nei tų, kurie paneigtų šį faktą. Tačiau, pradėjus domėtis projekto statyba, aiškėja, kad terminalo kaina ne sumažėjo, o išaugo. Latvijos kompanija BMGS, statanti krantinę, iš Lietuvos reikalavo papildomų 11 mln. litų. Jie juos gavo. Buvęs „Klaipėdos naftos” vadovas R. Masiulis viešai tuo pačiu metu, kai premjeras džiūgavo dėl sutaupytų šimto milijonų litų, teigė, kad terminalo statytojams papildomai teks sumokėti apie 1,6 mln. eurų (apie 6 mln. litų). Žmonės kalba, kad vokiečių kompanija, kuri tiesia dujotiekį, esą taip pat reikalavo papildomų pinigų, ir juos jiems „Klaipėdos nafta” sumokėjo.
Antroji žinia. Premjeras A. Butkevičius džiaugėsi ir tvirtino, kad terminalo statybų kaina neturės įtakos galutinei dujų kainai. Tai – tikras laimėjimas. Tai – dar vienas tikras stebuklas.
„Atlikome įvairius skaičiavimus ir radome galimybių, kaip amortizuoti kaštų padidėjimą, kad dujų kaina nei šiemet, nei kitąmet nedidėtų tiek buitiniams, tiek nebuitiniams vartotojams“, – tvirtino premjeras A. Butkevičius. Pavydėk mums, pasauli!
Iki šios dienos nei vienas specialistas, ekspertas, valdininkas, politikas ar naujos monopolijos („Lietuvos energija”) valdytojas, ar net pats naujas energetikos ministras R. Masiulis, negali pasakyti, kokia bus per terminalą atvežtų ir pardavinėjamų dujų kaina. Kol kas niekas dujų kainos nežino ir net nenori jos prognozuoti. Na, o mūsų premjeras, matyt, prisiklausęs darbo grupių pasakojimų, žino. Stebuklas. Šiuos premjero žodžius reikėtų aukso raidėmis parašyti ir iškelti ant aukščiausio Vilniaus pastato. Tebūnie didžiausia garbė už šias pergales premjerui A. Butkevičiui. Tegu pavydi A. Kubilius. Tegu pavydi mums visas pasaulis!
Tikrovė, matyt, yra tokia, kad dujų kaina augs, kad terminalo statybos kaina turės tiesioginę įtaką galutinei dujų kainai. O kaip gali būti kitaip? Pažiūrėkite patys. Terminalo krantinės ir dujotiekio tiesimas kainuos, anot premjero A. Butkevičiaus, 350 mln. litų. Dujas kažkur reikės išgauti, pakrauti į laivą, atvežti, iškrauti. Dujas reikės saugoti laive saugykloje, o vėliau transportuoti jas galutiniam vartotojui. Vien tik už SGD laivo nuomą per dieną „Klaipėdos nafta“ mokės 189 tūkst. JAV dolerių (apie 517 tūkst. litų), per metus – 68,9 mln. dolerių (186 mln. litų), o per 10 metų – 689 mln. dolerių (apie 1,86 mlrd. litų). O kas už šiuos kaštus mokės?
Suprantu, kad dujų terminalo projektas yra sudėtingas. Suprantu, kad yra pridaryta klaidų. Suprantu, kad dujų kaina bus didelė ir galbūt nekonkurencinga. Suprantu, kad už terminalą sumokės mūsų žmonės. Jie viską iškentės, ir aš tai suprantu. Tačiau kurių velnių reikia tuos žmones mulkinti, vedžioti juos už nosies, sakyti jiems netiesą, klaidinti juos?! Niekaip nesuprantu. Geriau karti tiesa nei saldus melas. O gal ta tiesa yra tokia karti, kad kažkam gali blogai baigtis?
www.alfa.lt
Mūsų premjerai – patys geriausi pasaulyje. Mūsų premjerai – patys kiečiausi pasaulyje. Konservatorių lyderis Andrius Kubilius yra aukščiausio lygio krizių premjeras.